Unable to receive emails/Impossible de recevoir des emails [resolu][solved]

Hello (and sorry for my bad english),

My YunoHost server :

  • Virutal server on Celeron J4125 4g of ram dedicated and 500go of Hard disk self-hosted - Internet operator : Free (optical fiber) - With two domain names at OVH

  • YunoHost 11.1.18 (stable) - no special settings

  • I have access to my server : Through SSH AND through the webadmin

Description of my issue :

I use two domain names. I want to use one (the one that is not the default) to send and receive emails (personal use, no ads etc…).

I have correctly configured the DNS at OVH (except reverse DNS error message) :

I can send emails (via Thunderbird) but never receive them (except emails sent from my own email address from Yunohost server, but in the header there are only local IPs, that’s why it works).

I tested from Gmail, Yahoo and LaPoste and I systematically have a “return to sender” but with different error messages that I specify just after.

I tried to follow the procedure on spamhaus.org to remove my IP from the blacklist, but I never receive the email allowing me to take the final step…

[EDIT] It seems that the mails are not sent by the self-hosted server via Yunohost, but by a server of my internet service provider (212.27.42.1). don’t know how to fix this problem. [/EDIT]

So I don’t know what to do to manage to receive emails and your help is welcome. THANKS.

[EDIT-2]: I finally managed to remove my public IP from the Spamhaus blacklist after countless attempts (and without having a rational explanation why it was previously denied). For the moment the situation has not changed, but it is specified that it may take 24 hours for the various mail services to take into account that the IP is no longer on the blacklist.
To see tomorrow then.
[/EDIT-2]


Bonjour,

Mon serveur YunoHost :

  • Serveur virtualisĂ© sur un Celeron J4125 4g de ram dĂ©diĂ© et 500go de disque dur auto-hĂ©bergĂ© - FAI : Free (fibre optique) – Avec deux noms de domaine chez OVH

  • YunoHost 11.1.18 (stable) – pas de paramĂ©trage spĂ©cifique

  • J’ai accès Ă  mon serveur par : SSH et via l’interface webadmin

Description du problème :

J’utilise deux noms de domaines. Je souhaite en utiliser un (celui qui n’est pas par défaut) pour recevoir et envoyer des emails (usage strictement personnel, pas de publicité etc…).

J’ai correctement configurer les DNS chez OVH (sauf le réverse DNS où j’ai une erreur selon le diagnostic Yunohost).

Je peux envoyer des emails (via Thunderbird) mais jamais en recevoir (sauf les emails envoyés depuis ma propre adresse email depuis le serveur Yunohost, mais dans le header il n’y a que des IP locales, c’est pour cela que cela fonctionne).

J’ai testé depuis Gmail, Yahoo et LaPoste et j’ai systématique un retour à l’expéditeur avec différents message d’erreurs que je précise juste après.

J’ai notamment tenté de suivre la procédure de spamhaus.org pour retirer mon IP publique de la liste noire, mais je ne réceptionne jamais l’email qui me permet de passer à l’étape finale.

[EDIT]: Il semble que les mails ne sont pas envoyés par le serveur autohébergé via Yunohost, mais par un serveur de mon fournisseur d’accès à internet (212.27.42.1). Je ne sais pas comment corriger ce problème.[/EDIT]

Donc je ne sais pas quoi faire pour arriver Ă  recevoir des emails et votre aide est la bienvenue. Merci.

[Edit-2]: J’ai enfin réussi a retirer mon IP publique de la liste noire de Spamhaus après d’innombrables tentatives (et sans avoir une explication rationnelle au fait qu’auparavant c’était refusé). Pour l’instant la situation n’a pas changé, mais il est précisé que cela peut prendre 24h pour que les différents services mail tiennent compte que l’IP n’est plus sur liste noir.
A voir demain donc.
[/Edit-2]


DIAG/CONFIG DNS/ERROR:

- Diagnostic Yunohost EMAIL: [OLD]
. Le serveur de messagerie SMTP peut envoyer des emails (le port sortant 25 n’est pas bloqué).
. Le serveur de messagerie SMTP est inaccessible de l’extérieur en IPv6. Il ne pourra pas recevoir des emails.
. Le reverse-DNS n’est pas correctement configuré en IPv4. Il se peut que certains emails ne soient pas acheminés ou soient considérés comme du spam.
. Aucun reverse-DNS n’est défini pour IPv6. Il se peut que certains emails ne soient pas acheminés ou soient considérés comme du spam.
. Votre IP ou domaine 82.65.30.XXX est sur liste noire sur Spamhaus ZEN
. 0 emails en attente dans les files d’attente de messagerie

- Diagnostic Yunohost EMAIL: [NEW-after removal of my public IP from Spamhau]
. Le serveur de messagerie SMTP peut envoyer des emails (le port sortant 25 n’est pas bloqué).
. Le serveur de messagerie SMTP est inaccessible de l’extérieur en IPv6. Il ne pourra pas recevoir des emails.
. Le reverse-DNS n’est pas correctement configuré en IPv4. Il se peut que certains emails ne soient pas acheminés ou soient considérés comme du spam.
. Aucun reverse-DNS n’est défini pour IPv6. Il se peut que certains emails ne soient pas acheminés ou soient considérés comme du spam.
. Les adresses IP et les domaines utilisés par ce serveur ne semblent pas être sur liste noire
. 0 emails en attente dans les files d’attente de messagerie

- DNS in OVH (part for mail) :
xxx.ovh. 0 MX 10 xxx.ovh.
_dmarc.xxx.ovh. 0 TXT “v=DMARC1; p=none”
mail._domainkey.xxx.ovh. 0 DKIM v=DKIM1; h=sha256; k=rsa; p=[long key]

- Error/Erreur GMAIL:
host gmail-smtp-in.l.google.com[74.125.133.27]
said: 550-5.7.26 This mail is unauthenticated, which poses a security risk
to the 550-5.7.26 sender and Gmail users, and has been blocked. The sender
must 550-5.7.26 authenticate with at least one of SPF or DKIM. For this
message, 550-5.7.26 DKIM checks did not pass and SPF check for [gmail.com]
did not pass 550-5.7.26 with ip: [212.27.42.1]. The sender should visit
550-5.7.26 Prevent mail to Gmail users from being blocked or sent to spam - Gmail Help for
550 5.7.26 instructions on setting up authentication.
s6-20020adfdb06000000b003079a4096bfsi2869814wri.846 - gsmtp (in reply to
end of DATA command)

- Error/Erreur Yahoo.mail:
Sorry, we were unable to deliver your message to the following address.
tech@xxx.ovh:
554: 5.7.1 Service unavailable; Client host [66.163.184.45] blocked using cbl.abuseat.org; Error: open resolver; DNSBL Error Code - Open/public resolver - The Spamhaus Project

- Error/Erreur LaPoste.net:
This is the mail system at host mlpnf0119.
I’m sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It’s attached below.
If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.
The mail system
tech@xxx.ovh: host xxx.ovh[82.65.30.XXX] said: 554 5.7.1 Service unavailable; Client
host [160.92.124.123] blocked using cbl.abuseat.org; Error: open resolver; DNSBL Error Code - Open/public resolver - The Spamhaus Project

Well, I have to face the obvious Spamhaus does not bother to read the requests, content to answer in a loop: “This ticket was submitted using a disposable or freemail address. To ensure that we can help you, please use an email address that can be easily associated with the mail server on the IP you want to remove, and submit another request.” it does not matter that the exact email address used for the ticket is a paying address.

It is extremely unfortunate, but the observation is there; from an organization claiming to fight against spam, it has become the objective ally of the GAFAM since it blocks any possibility of self-hosting of its email server, the GAFAM relying on Spamhaus to block emails.

That the time when the internet was a zone of freedom and creation for all seems far to me…

-Edit: I finally managed to remove my public IP from the Spamhaus blacklist after countless attempts (and without having a rational explanation why it was previously denied). For the moment the situation has not changed, but it is specified that it may take 24 hours for the various mail services to take into account that the IP is no longer on the blacklist.
To see tomorrow then.


Bon, je dois me rendre à l’évidence Spamhaus ne prend pas la peine de lire les demandes, se contentant de répondre en boucle “This ticket was submitted using a disposable or freemail address. To ensure that we can help you, please use an email address that can be easily associated with the mail server on the IP you want to remove, and submit another request.” peut importe que précisément l’adresse email utilisée pour le ticket soit une adresse payante.

C’est extrêmement dommage, mais le constat est là; d’une organisation prétendant lutter contre les pourriels, elle est devenue l’allié objectif des GAFAM puisqu’elle bloque toute possibilité d’auto-hébergement de son serveur email, les GAFAM s’appuyant sur Spamhaus pour bloquer les emails.

Que le temps où internet était une zone de liberté et de création pour tous me semble loin…

-Edit: J’ai enfin réussi a retirer mon IP publique de la liste noire de Spamhaus après d’innombrables tentatives (et sans avoir une explication rationnelle au fait qu’auparavant c’était refusé). Pour l’instant la situation n’a pas changé, mais il est précisé que cela peut prendre 24h pour que les différents services mail tiennent compte que l’IP n’est plus sur liste noir.
A voir demain donc.

2 Likes

Good news, the removal of my public IP from Spamhaus has been taken into account by the various email services (Gmail, Yahoo, LaPoste etc…) and I receive the emails without difficulty.

I cannot be formal, but I would like to point out that my request was finally successful after I used my other domain name at OVH to create an email address (therefore hosted at OVH), using this one to register my request. of withdrawal on Spamhaus (I had nevertheless used other “paying” email addresses without success until then) at the address:
https://check.spamhaus.org/ (the withdrawal therefore takes up to 24 hours to be taken into account).

Only Microsoft resists with the error message described shortly after.
I have just requested the removal from the blacklist via this link (it is announced up to 30 min wait before this is taken into account):
https://sender.office.com


Bonne nouvelle, le retrait de mon IP publique de Spamhaus a bien été pris en compte par les différents services email (Gmail, Yahoo, LaPoste etc…) et je réceptionne sans mal les emails.

Je ne peux pas être formel, mais je vous précise que ma demande a enfin abouti après que j’ai utilisé mon autre nom de domaine chez OVH pour créer une adresse email (donc hébergée chez OVH), utilisant celle-ci pour enregistrer ma demande de retrait sur Spamhaus (j’avais néanmoins utilisé d’autres adresses emails “payantes” sans succès jusque-là) à l’adresse:
https://check.spamhaus.org/ (le retrait prend donc jusqu’à 24h pour être pris en compte).

Seul Microsoft fait de la résistance avec le message d’erreur décrit peu après.
Je viens de demander le retrait de la liste noir via ce lien (il est annoncé jusqu’à 30 min d’attente avant que cela soit pris en compte) :
https://sender.office.com


- Error from Microsoft email:
Undelivered Mail Returned to Sender
This is the mail system at host avocatvla.ovh.
I’m sorry to have to inform you that your message could not
be delivered to one or more recipients. It’s attached below.
For further assistance, please send mail to postmaster.
If you do so, please include this problem report. You can
delete your own text from the attached returned message.
The mail system
test@yyy.fr: host
yyyy-fr.mail.protection.outlook.com[104.47.25.36] said: 550
5.7.606 Access denied, banned sending IP [82.65.30.xxx]. To request removal
from this list please visit https://sender.office.com/ and follow the
directions. For more information please go to
Remove yourself from the blocked senders list and address 5.7.511 Access denied errors - Office 365 | Microsoft Learn AS(1430) (in reply to RCPT TO
command)

This topic was automatically closed 30 days after the last reply. New replies are no longer allowed.