Sauvegarde et Raspibackup : questions diverses / Raspibackup questions

ENGLISH :

My YunoHost server

Hardware: Raspberry Pi 2b at home, micro-SD card class A1 (128 Go) for OS + 500 GB USB HDD for backups
YunoHost version: 4.4.2.14
I have access to my server : Through SSH | through the webadmin | direct access via keyboard / screen | …
Are you in a special context or did you perform some particular tweaking on your YunoHost instance ? : Yes, I installed the Raspibackup script, and I use it for daily backups on my USB HDD.

Description of my issue

Hello :slight_smile:
I have a few questions about the backup of my system mentionned above.

1- I use Raspibackup, and this tool proposes to stop some services during the backup operation : how th know if i have to stop some of them for a good backup ?
here are the apps that I use : Dolibarr, Monitorix, Nextcloud, Rainloop, and Wordpress.

2- If i restore on a bigger or smaller SD card, does Raspibackup auto-adjust the partition sizes ?

3- Is there another alternative to raspibackup to do easy snapshots of my system ? (Something like what is possible with a VPS would be great ^^)
Thank you in advance ! :slight_smile:

PS: I ask this because i would like to migrate from Debian 10 to 11, so I want to be sure about my backup system :stuck_out_tongue:

FRANCAIS :

Mon serveur YunoHost

Matériel: Raspberry Pi 2b à la maison, carte micro-SD classe A1 de 128 Go pour le système + Disque dur USB de 500 Go pour les sauvegardes
Version de YunoHost: 4.4.2.14
J’ai accès à mon serveur : En SSH | Par la webadmin | En direct avec un clavier/écran | …
Êtes-vous dans un contexte particulier ou avez-vous effectué des modificiations particulières sur votre instance ? : Oui, j’ai installé le script Raspibackup, et je l’utilise pour faire des sauvegardes quotidiennes sur un HDD USB externe

Description du problème

Bonjour :slight_smile:
J’ai plusieurs questions concernant la sauvegarde de mon système décrit ci-dessus.

1- J’utilise donc Raspibackup, et il propose une liste de services à arrêter lors des backups. Comment savoir lesquels doivent être arrêtés pour que la sauvegarde soit correcte ?
Sachant que j’utilise les applications Dolibarr, Monitorix, Nextcloud, Rainloop, et Wordpress ?

2- En cas de restauration sur une carte SD plus grande ou plus petite, est-ce que raspibackup adapte automatiquement les partitions ?

3- Est-ce qu’il existe une alternative à raspibackup pour faire facilement des snapshots de son système ? (Un équivalent à ce qui est proposé sur les VPS serait le top ^^)

Merci d’avance ! :slight_smile:

PS: Je pose ces questions car j’envisage de passer de Debian 10 à 11 donc je veux être sur de mon système de sauvegarde :stuck_out_tongue:

This topic was automatically closed 30 days after the last reply. New replies are no longer allowed.