Email diagnostic bug / Bug diagnostique email

What type of hardware are you using: Virtual machine
What YunoHost version are you running: 12.0.17 (stable)
How are you able to access your server: The webadmin
SSH
Are you in a special context or did you perform specific tweaking on your YunoHost instance ?: No

Describe your issue

Hi

I have just installed and setup Yunohost on my VPS. I am very happy.

I have noticed a little bug : when I run the diagnosis from the webadmin, I have inconsistent errors in the email section regarding :

• IPV6 reverse DNS is not configured but when I check on my VPS setting it is ok
    When I re-run the diagnosis from time to time the IPv6 reverse DNS error appear or disappear randomly.
    But when I run nslookup in CLI, the reverse DNS is always ok

Bonjour,

Je viens juste d’installer et de configurer Yunohost sur mon VPS et j’en suis très content.

J’ai remarqué un petit bug : lorsque je lance les diagnostiques depuis l’interface web, il y a un message d’erreur qui apparait de manière aléatoire dans la section email :

• IPv6 reverse DNS n’est pas configuré. Lorsque je vérifie dans les paramètres de mon VPS, tout est ok. Si je relance plusieurs fois le diagnostique, le message d’erreur apparait et disparait de manière aléatoire alors que lorsque je fait un nslookup en ligne de commande le reverse DNS sur l’IPv6 est toujours OK.

Share relevant logs or error messages

Aucun reverse-DNS n’est défini pour IPv6. Il se peut que certains emails ne soient pas acheminés ou soient considérés comme du spam.

Vous devez d’abord essayer de configurer le reverse-DNS avec domain.tld dans l’interface de votre routeur, box Internet ou votre interface d’hébergement. (Certains hébergeurs peuvent vous demander d’ouvrir un ticket sur leur support d’assistance pour cela).
Certains fournisseurs ne vous laisseront pas configurer votre DNS inversé (ou leur fonctionnalité pourrait être cassée…). Si votre DNS inversé est correctement configuré en IPv4, vous pouvez essayer de désactiver l’utilisation d’IPv6 lors de l’envoi d’emails en exécutant yunohost settings set email.smtp.smtp_allow_ipv6 -v off. Remarque : cette dernière solution signifie que vous ne pourrez pas envoyer ou recevoir d’emails avec les quelques serveurs qui ont uniquement de l’IPv6.

I have a similar error. IPv6 reverse DNS is configured correctly at my ISP as checked by external tools, but most of the time Diagnosis reports the same error. Occasionally it says that the test is passed.

nslookup does not correctly do a reverse lookup when using the default server (127.0.0.1), but does work with an external server.

My case is slightly different: reverse DNS works on the command line but returns a wrong response. Both dig and nslookup return the same result (a subdomain instead of the main domain) with the default resolver (localhost), and the right one with external resolvers. As hard as I tried, the webadmin diagnosis never failed for that item. I receive daily mails with the same error described in OP.

Edit: same results with IPv4, but no mention of IPv4 in the mail.

Hmmmmokay, I guess that could be some “DNS cache” not being properly propagated in some DNS resolvers … I suppose it should go away by itself after a few hours or a few days … Is it still returning inconsistent results ?