One of my Nextcloud installs is missing after a system upgrade

Ok here is what I tried:

  • Restored all User data from a system backup (the option to restore only some portions of the backup is suuper nice) that restore was successful
  • Listed the content of the home dirs via SSH: the missing users folder was not restored. Upon further inspection, that users home folder was not part of the backup, so it has been missing since early May. Meanwhile, this ynh user has been using various services while signed in, namely that Nextcloud instance, without any issues, not sure how useful that info is.
  • Manually created that users home folder, then ran the restore, the restoration got a few steps further before failing again on a chown issue I do not understand.
  • Full log of the latest failed restore: https://paste.yunohost.org/raw/ogaraxegus
  • Question: why would the nextcloud restore try to chown to a user that is not a unix user? My understanding is that ynh users are not created as unix users?

Thanks again for any help / ideas you can provide.


Ok voici ce que j’ai essayé:

  • J’ai essayé de restaurer le ‘User data’ via un backup du système (par ailleurs, l’option de pouvoir restaurer que certaines portions de l’archive est vraiment top!), cet opération a été complété correctement
  • J’ai listé le contenu de /home en m’attendant à voir le dossier du user manquant mais non, il se trouve que ce dossier manque depuis longtemps car il n’était pas présent dans l’archive que j’ai restauré. Cependant, cet utilisateur ynh à pu continuer d’utiliser plusieurs apps ynh en étant loggé et sans soucis. Pas certain si cette dernière info est utile ou pas.
  • J’ai recrée manuellement le dossier de cet utilisateur, puis relancé le restore de l’archive nextcloud__3. L’opération à pu aller quelques étapes plus loin mais finis par avoir une erreur sur une commande chown que je ne comprends pas.
  • Logs complets du dernier restore erroné: https://paste.yunohost.org/raw/ogaraxegus
  • Question: pourquoi est-ce que le script de restore essaye de chown sur un utilisateur Unix qui n’existe pas? J’avais cru comprendre que la création d’un utilisateur ynh ne crée pas un utilisateur UNIX?

Merci pour toute aide ou propositions,