Changing ISP / Changement de FAI

What type of hardware are you using: Old laptop or computer
What YunoHost version are you running: 12.0.11
How are you able to access your server: The webadmin
SSH
Direct access via physical keyboard/screen
Are you in a special context or did you perform specific tweaking on your YunoHost instance ?: No

Describe your issue

ENGLISH version :

Hello everyone,

I’m trying to anticipate any issues I might have with this change. If I haven’t posted in the right section of the forum, I apologize in advance.

I’m going to change my ISP in a few days. I’m switching from Bouygues, with a static IP, to Sosh with a dynamic IP.

I have a domain name with OVH.
I use a few applications (Jellyfin, Vaultwarden, Calibre-web, Joplin, Roundcube, Scrutiny, Seafile).

I wanted to know what I need to do to ensure everything keeps working as it used to.

On my end, I was thinking of:

Resetting my "DNS Zone" registered with OVH.
Creating a DynHost at OVH.
Entering the DynHost settings in the Livebox.
Updating everything related to DNS by using Yunohost's automatic DNS record configuration.

Does that sound correct? Should I consider modifying other settings in Yunohost or via the command line?

If you need any further details, feel free to ask.

Thanks in advance for your answers and help.

VERSION Française :

Bonjour à tous,

J’essaie de prévenir, à l’avance, les soucis que je pourrais avoir avec ce changement. Si jamais je n’ai pas posté dans la bonne partie du forum, je m’en excuse d’avance.

Je vais changer de FAI dans quelques jours. Je passe de Bouygues, avec une IP fixe, à Sosh avec une IP dynamique.

J’ai un nom de domaine chez OVH.
J’utilise quelques applications (Jellyfin, Vaultwarden, Calibre-web, Joplin, Roundcube, Scrutiny, Seafile)

Je voulais savoir ce que je devais faire pour que tout fonctionne comme ça avait l’habitude de fonctionner.

De mon côté, je pensais :

  1. Réinitialiser ma “Zone DNS” enregistrée chez OVH.
  2. Créer un dynhost chez OVH.
  3. Rentrer les paramètres de dynhost dans la livebox.
  4. Remettre à jour tout ce qui est DNS en passant par la configuration automatique des enregistrement de DNS de Yunohost.

Est-ce que j’ai bon ? Dois-je penser à modifier d’autres paramètres dans Yunohost ou en ligne de commande ?

Si vous avez besoin de précisions, n’hésitez pas à me les demander.

Merci d’avance de vos réponses et de votre aide.

Share relevant logs or error messages

RAS

1 Like

FRENCH :

Je me réponds à moi-même car apparemment personne ne semble savoir. J’espère que ça aidera ceux qui comme moi change de FAI.

Finalement au branchement, je suis passé par l’adresse local de mon Yunohost. Et j’ai utilisé la configuration automatique des enregistrements DNS de Yunohost qui a tout mis à jour sur OVH.

Attention pour ceux qui passe chez Orange / Sosh. Il faut bien créer un dynhost chez OVH et rentrer les paramètres dans la livebox.

Ensuite pour pouvoir envoyer des mails avec Yunohost il faut aller dans “Outils” → “Paramètres de Yunohost” → “E-mail” et activer le relai SMTP. Attention cela ne fonctionne pas avec une adresse Orange. Moi j’ai dû utiliser une autre adresse (chez Mailo) pour utiliser le relai SMTP.

J’espère que mon expérience sera utile.

ENGLISH:

I’m answering myself because apparently no one seems to know. I hope this will help those who, like me, are changing their ISP.

In the end, during the setup, I went through the local address of my Yunohost. I used Yunohost’s automatic DNS record configuration, which updated everything on OVH.

A word of caution for those switching to Orange / Sosh. You need to create a dynhost with OVH and enter the settings into the Livebox.

Then, to be able to send emails with Yunohost, go to “Tools” → “Yunohost Settings” → “Email” and enable SMTP relay. Note that this doesn’t work with an Orange address. I had to use a different address (from Mailo) to use the SMTP relay.

I hope my experience will be helpful.

This topic was automatically closed 30 days after the last reply. New replies are no longer allowed.